Råd tack.

Behöver lite råd.
Sam blir ju 3 mån i slutet av januari och vi planerar dop i skåne då. Bor i stlm nu så det är ju en bit att åka men vill så gärna ha det där.
Men jag är så nojig för stora folksamlingar när det är rs-risker. Hur skall man göra?
Skjuta upp dopet någon månad tills säsongen är över (/dvs i april-maj) men då är Sam ju 6 mån. Är det försent att döpas då anser ni?
Eller skall man skjuta på den en eller två mån?? Eller köra på som man tänkt?

Jag kanske oroar mig aningens för mycket? Men jag är verkligen rädd för att utsätta honom för den smittrisken. Enligt raporter är ju rs smittsamt i början av året med.

Vad skulle ni gjort?? Tips tack!!!

Kommentarer
Postat av: karro

det ar svart att rada, du far ga pa din magkansla. Personligen hade jag nog kort pa som tankt.

2008-12-09 @ 11:52:56
Postat av: Jasmine

Joline hade RS-viruset och var jättesjuk, då var hon ca. 1,5 månader. Jag tror att det är svårt att förhindra att han får det, det kan hända var som helst. Så känner du att du vill döpa honom i januari ska du göra det och inte vänta, du kan väl be gästerna att tvätta händerna innan de håller honom och de som är sjuka kan vara på sin vakt. Joline döptes i juni, hon är född i januari och det funkade alldeles utmärkt. Perfekt ålder tyckte jag! Hon var stor och pigg och glad! Kram på er

2008-12-09 @ 15:03:09
URL: http://langtarefterdig.blogg.se/
Postat av: gabby

hade kört på som tänkt, hade som jag sagt innan, inte ens tänkt på att det skulle vara ngn risk :D men jag är väl inte lika nojig som du :P tänk inte så mkt utan kör bara på annars blir man ju orolig för allt i slutändan :)

2008-12-09 @ 15:49:21
Postat av: Helena

Hej jag döpte min dotter när hon va nästan 6 månader så det är inte för sent o när det gäller rs-viruset så går det ju nästan inte förhindra.. Så gör som du känner, detblir bäst så =) Brukar läsa din blogg förresten tycker den är bra!

2008-12-09 @ 19:59:42
URL: http://busansmamma.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag tycker absolut att ni ska köra på som ni tänkt!! Man vet aldrig vad som kan hända i livet. Gå på magkänslan gumman! Att vara hönsmamma är en rättighet man har, men man måste samtidigt ha lite is i magen. Saker blir sällan som man tänkt eller planerat. Att ens barn blir sjukt är ju det värsta som kan hända! (jag vet..) Men som sagt, det kan lika gärna hända något annat när han är 5 månader som gör att ni inte kan ha dopet sen när det blivit rs-fritt.

Döp honom när han är 3-4 månader om ni (som jag) tycker att det ska vara en liten nyfödd goding där framme hos prästen och inte en halvårsbebis. Det är ju självklart det rätta för er, rs eller inte.

Kramar i massor till er!

2008-12-09 @ 21:11:47
Postat av: Cina

Jag tycker att Ni ska köra på dop i Januari. Du kan förklara för Era gäster att ni är lite försiktiga med tanke på RS-virus så att dom förstår att om dom känner sig "sjuka" så bör dom inte komma. Men du ska nog inte bli för "nojjig" vad gäller sjukdomar så att ni blir isolerade, men tycker du gör rätt i att undvika dom värsta folksamlingarna nu speciellt i julrusch och så.

2008-12-09 @ 23:23:50
Postat av: Sussane

Försent är det definitivt inte!

Det är väl roligare när barnet är lite större så kanske den fattar nånting ;) ?



Min dotter var 4månader i think. Vänta ist blir bättre :D

2008-12-10 @ 12:34:55
URL: http://mamasussi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0