Mysstaden Lund.

Ända sedan gymnasietiden så har vi åkt in till Lund för att fika på Gräddhyllan. Ett fik som ligger centralt och är så himlans mysigt. Fiket har annorlunda inredning, lite gammeldags... tända ljus överallt och fikan är inte speciellt dyr.
Det bästa är att man får fri påfyllning av te och kaffe så man kan sitta i flertalet timmar och dricka te, springa på toa, dricka lite till och så vidare. Det är så himlans mysigt. Jag har tillbringat åtskilliga timmar där med vänner.
Om man så bara har fikat, eller man har planerat att festa så har man på något sätt alltid börjat på gräddhyllan.
Där de även har haft vin, öl och så om man velat ha det. De har också spel man kan låna om man vill spela.
Jag älskar det stället och tycker inte att jag funnit något liknande i stockholm vilket jag saknar väldigt mycket.

En av mina vänner som bor i Uppsala som jag tillbringade många kvällar på gräddhyllan, har introducerat mig till en massa mysiga Uppsalafik som är i samma genre så det är mysigt. Men gräddhyllan är ändå gräddhyllan... och vart finns sådana mysiga fik i sthlm?

Gräddis är speciellt mysigt vid julen när man kan dricka glögg, det är julpyntat och man sitter med tända ljus och ser hur kallt det är utanför. Det är så mys och det är nostalgi! Underbart. När jag skall hem vid jul skall vi mysa på gräddhyllan hela famijen och vännerna. Så är det bara! Kan knappt vänta. Lund är en stad man måste besöka om man aldrig varit där. Den är så mysig och fin och det är något visst över den staden. Dock gillar jag malmö också, men det är nog mest för att det är en annan typ av stad. Well det kanske märks att jag saknar skåne ibland? Även om jag trivs bra i sthlm nu så kommer det aldrig kännas lika hemma som där nere. Kan ni med känna så? Ni som inte bor kvar där ni växte upp?

En dag som denna där man bara går och väntar på att bebis skall komma så skulle det itne vara fel att tillbringa några timmar med vänner och familj på ett fik som gräddhyllan. Då hade kanske inte tiden känts så himlans låång.

Nu skall vi dock fika lite här hemma istället, köpte nya tesorter igår, skall ta chai-te fast utan mjölk i. det luktade så gott att jag var tvungen. Har börjat få smak för te igen, det har jag inte haft under hela tiden som gravid.







Vilken är din favoritstad?

Kommentarer
Postat av: Emma

Karlskrona är min absolut favoritstad och det känns som jag kommer hem när vi åker dit :) Kommer aldrig bli samma sak här uppe.

2008-10-25 @ 12:37:37
URL: http://prettyblueeyes.blogg.se/
Postat av: Hanna

:)

kul med bilder som man känner igen! vet precis vart du stått när du fotat...haha! varenda vrå av stan kan man...fast det finns ett annat fik som kallas gräddhyllan...som gjort det i typ 50 år...men jag vet vilket du menar!

2008-10-25 @ 13:51:36
URL: http://hannasvantabarn.blogg.se/
Postat av: Linda

jaaa mysiga lund där har jag turen att bo nu ju. Halmstad är min hemstad och är lik Lund faktiskt med kullerstensgator, mysiga affärer och fik mm. Det är nog därför jag trivs så bra i Skåne och Lund. Nära till allt. Vi har myset i Lund, storstäderna Malmö och Köpenhamn nära, samt Helsingborg mm. Finns många bra jobbmöjligheter mm här. Skåne e bäst! (så nu har jag promotat lite här haha)

2008-10-26 @ 11:08:33
URL: http://familyspace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0