Sammandragning.

magen arbetar ju mer o mer ju närmare förlossning man kommer.
jag har känt av sammandragningar, tror första kom  i v15, att magen bara kort drog ihop sig. Utan att det kändes nåt.
Kring v 25 har jag känt lite varje dag men vid den veckan kändes det inte direkt, kanske att det spände lite i magen.
Nu de senaste veckorna, kanske från 4 veckor tillbaka känns de mer, inte onda men obehagliga. Och de kommer liksom oftare. Dock ej regelbundna. Nu i v 37 så känner jag mera... bara idag tycker jag att jag blir mer öm, de håller i sig längre, men är inte vad jag vet ngt regelbundet system. Och det är ju förvisso skönt. Dock tar magen stryk av järntabletterna, jag är typ rinnande och det är inte så skönt. Men men bättre det än tvärtom.
Nyss spjärnade bebis emot uppåt och neråt samtidigt, och det känns i magen, hehe, man får liksom trycka sig uppåt så inte revbenen gör för ont. Och man känner hur det trycker neråt vid huvudet mer också. Ja ni kan ju se bilder här under.
Tagen under en sammandragning.
Magen formar sig efter hur bebis ligger.



Ser ni att kroppen är till höger och huvudet ner till vänster? <3

En fullgången graviditet

Det är inte många bebisar som föds exakt på det förlossningsdatumet du fått från ultraljudet. En fullgången graviditet varar allt ifrån 37 fullgångna veckor + 0 dagar till 41 fullgångna veckor + 6 dagar. Av alla barn i Sverigen föds 92 procent mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär fyra procent föds före graviditetsvecka 38.

På tisdag är vi i 37+0 alltså är bebisen då fullt gången om han skulle vilja födas då.



Bebis 37 fulla veckor.


Kommentarer
Postat av: Frida

ohh, jag kan fortfarande komma ihåg känslan av sammandragningar när jag ser din bild. inte skoj, jag fick det när jag gick för fort, reste mig upp, knäppte skorna, ja vad man än gjorde =)

men men, magen måste ju förbereda sig den med =)

2008-09-29 @ 18:30:26
URL: http://niefrida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0