Köpa eller göra egen?

Hörreni ni hur gör ni när det kommer till maten som era barn äter. Gör ni egen, eller köper ni de burkarna som finns i affären?
När Sam blev fyra månader så kokade jag potatis, blandade med ersättning och mixade.  Detta testade jag även med broccoli, men någonannan mat har det ej blivit att jag gjort själv. Jag har helt enkelt köpt nu de senaste veckorna.
Mild havregröt får han varje dag, en eller två gånger om dagen, med lite katrinplommonpuré på för att hjälpa magen lite.
Sedan får han någon smakis kring lunch, de han testat är potatis och palsternacka, biff stroganoff, kalv och grönsaker, majspurépotaatis och broccoli, och sedan är det säkert någon mer som jag ej kommer på nu.
Som efterrätt har han fått mango, päron eller någon annan puré någon gång ibland, men det han får i dessertväg är oftast katrinplommonen på gröten.  Däremot får jag lite ångest nu när det känns som att det är betydligt bättre att göra maten själv just om man tänker på sockermängden. Jag vill att han skall få i sig så lite onödigt socker som möjligt, och på burkarna står det osockrad för det mesta, vilket borde tyda på att den är typ lika bra som den man gör själv eller?

Hur ställer ni er till burkmaten, är den onödigt sockrad, eller ett bra alternativ om man ej orkar göra själv? Eller ork och ork, det är nog mest tal om tidsbrist. Eller ni tänker att brukmaten inte är ens ett alternativ, utan att den är lika bra?
Och hur gör ni med smaker, hur många dagar på raken som ditt barn får, osv osv... berätta gärna vad ni ger ert barn under en dag, hur mycket och så vidare. Och om ni köper eller gör egen. tycker det är svårt med maten. Hur är det med saltmäng i burkmat?



Idag trillade nya numret av Mama med Laila Bagge på framsidan ner i brevinkastet, det tackar jag för och ser en lite lässtund framför mig ikväll när Sam somnat. Nu sover han fortfarande i vagnen sedan vår lilla promenad, älskade barn du är så fin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0