Matvägran?

Sam är ju som ni vet lite snorig och hostig och har sedan lite drygt en vecka tillbaka ätit betydligt mindre, han blir jätteotålig vid flaskan och liksom protesterar efter bara 50.. får väl i honom i snitt 120. Och han brukar dricka mellan 16 - 210.
Sedan äter han ju gröt och lite andra smakisar, men även de är mindre intressanta nu.
Vi testade att byta från den lilla nappstrlken till 3an men då kommer det för mycket så han vill inte äta pga det.
Och vi ger ju fortfarande Nan 1, men funderar på att börja med lite välling me för att se om han gillar det.
Det e så svårt... man tror ju att han inte får i sig tillräckligt med vätska och näring, men jag antar att inget barn i västvärlden svälter självmant. Kan det vara att han är i en utvecklingsfas?
Han äter ju fortfarande på natten ibland, och nu kring 130 på natten.. så han får ju i sig i snitt 600 - 750 per dag vilket är lite mindre ju, men det kanske är att han är lite snorig och hostig?
Men han är ju pigg i övrigt och har ingen feber.

har ni varit med om perioder av ointresse för maten?

Kommentarer
Postat av: Jonetta - Mamma till Emilia & Emma

åh va jag känner igen i det du skriver!



Emma har nästan aldrig ätit på natten,

knappt när hon va nyfödd.

men för ett tag sen började hon äta mindre välling,

puré ville hon inte alls ha längre.

trots att hon innan åt 200ml välling varje måltid, och när hon fick puré tyckte

hon jätte mycket om det.

sen så kom denna matvägran, ingenting va gott o hon va inte alls intresserad,

plus att hon började äta på natten.



så det kan nog vara någon utvecklingsfas av nåt slag, men nu har hon börjat äta mer och mer.

så jag hoppas allt snart är som vanligt igen.



har sam matvägrat länge?



glad påsk på er!

2009-04-10 @ 10:58:52
URL: http://mammajonetta.blogspot,com
Postat av: Sara

När Max var runt 4 månader började han matvägra. Han åt bara 50 ml åt gången så det kändes som jag höll på att mata honom hela tiden för blev ju så stressad av att han inte fick i sig. Efter någon vecka gav det sig och han började äta normalt igen. Det var nog en utvecklingsfas. Är ganska säker på det!

2009-04-10 @ 13:08:06
URL: http://sarasrum.blogg.se/
Postat av: Jenny - Tvillingmamma till Idalee & Havannah

Jo nu äter de sämre faktiskt och vi har ju varit sjuka så mycket på sistonde.. Jag tror det är en kombo av olika anledningar.. Flaskan tar de sämre när de är snoriga och täppta i näsan.. Maten äter dem dåligt av nu och det misstänker jag beror på att de håller på och få tänder och är mitt i ett utvecklingsprång. Tycker inte du ska oroa dig sålänge han äter något iaf och verkar pigg och må bra. Sålänge de går upp i vikt så är det som det ska. Vi är ju inte alltid lika hungriga vi heller och äter sämre i perioder.. :-) Min BM påpekade det till mig och sa även att våra bebisar ju inte är maskiner... :P Man är så van vid att dem ska äta en viss mängd så man blir orolig såfort det inte blir så... Jag provar mig fram just nu vad som kan va fel.. Eftersom de äter sämre på dagarna och har börjat vilja äta på natten. De har alltid sovit hela nätter tidigare.. Men tror som sagt det är tänder på g för de är extra gnälliga och har lite feber då och då.. Jag tror det är viktigt att inte försöka tvinga i dem heller för det om något kan nog leda till mer matvägran. Släpp rutinerna i några dagar och låt han äta när han själv säger till.. Då kanske du märker att han ändrat sina behov? Det tänkte iaf jag göra nu :P Lycka till! Kram

2009-04-10 @ 13:43:43
URL: http://babylycka.blogg.se/
Postat av: Dorothéa -Nybliven tvillingmamma till Noah & Jolie.

Hallå Malin =)



Det där är ju så himla inviduellt, men släpp dina rutiner för en dag och se hur han "vill" äta.



Nej våra barn äter som vanligt, men så fort det är lite förkylda så äter de ju sämre.

Är det allt för illa gör jag näsdroppar 15 min innan måltid och då brukar det fungera bra igen.

Men annars är det ju så om dem är sjuka/förkylda - det blir ju svårare att "ligga" ner att äta.

Ger man smakisar vet jag inte riktigt hur dem reagerar. Men troligtvis går det lite lättare då.



Jag ger inte smakisar alls nu, de små verkade inte uppskatta det alls. Så vi har en lite pause nu, får se om gröten uppskattas bättre sen helt enkelt.



Men försök och strunta i ml och allt sånt, så länge han går upp i vikt och följer sin kurva enligt BVC så har de ju perioder -precis som vi när dem äter mer och mindre.



Hoppas du får en trevlig påsk. Kram

2009-04-11 @ 10:58:35
URL: http://theans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0