Faser.

Det gick upp ett ljus igår!
Det som jag trott enbart var Sams mage som krånglar måste ju mestadels bero på den första fasen han är inne i. Dvs 3 månaders fasen!
Barn går igenom 3 faser det första året, 3 mån, 6 mån o 9 mån.
Och blir under den första fasen extra gnälliga och vill ej bli lämnade ensmaa utan mest leva på en, dvs bli burna.
Detta beror på att barnet befinner sig i 2 världar, en där bebis börjar frstå saker mera, och kan greppa lite halvt, och en värld där de ändå inte riktigt kan leka med leksaken fullt ut och kräver därv ständig stimulans!
Detta kan absolut stämmain på Sam. Han har alltid kunna sitta i babysittern och ligga på mattan och leka med oss utan problem, ja som ni vet så gör han inte mkt väsen av sig vårt lille älskling!

Men därför började jag tro att det var magen som spökade och till viss del kan det säkert vara därför han spänner sig, men jag tror med största sannolikhet att det är denna fas han genomgår. Det känns skönt att veta att det troligen går över snart eftersom denna fas är ganska kort, och att man vet asnledningen.
Han är ju alltid så nöjd annars vår lille pojk, och det vill vi ju såklart att han skall bli snart igen.
Det är inte lätt att växa och utvecklas hela tiden, det tar på krafterna ju!

Men trots detta sover han bra på nätterna och skriker trots detta äldigt sällan, missnöje kommer oftast när man sitter ner med honom, men reser man sig upp och går så blir han nöjd direkt! Älskade älskade sam!

Så ngn mer som har barn som märkt av denna fas, ekker fick en aha-upplevelse nu till vart ert barn verkat lite extra gnälligt kring denna tid?

Har iaf beställt en bok som handlar om dessa faser!

I boken går man nämligen igenom vad man påstår är sju utvecklingssprång som barnen påstås genomgå under sitt första år. Dessa utvecklingssprång är inte individuella utan sker i stort sett vid samma period hos alla barn. Under dessa perioder kan barnet bli extra kinkigt och gnälligt men kommer "ut på andra sidan" som soliga och glada barn som har tillförskaffat sig en massa nya kunskaper och författarparet säger sig ha forskat på så många barn att de har vetenskapligt underlag för att detta ska stämma.

Kommentarer
Postat av: Sara

Har hört att de har en fas när de är mellan 14 till 17 veckor och det har vi verkligen märkt med Max som förra veckan då han var mellan 16 och 17 veckor började krångla jättemycket med både maten och sömnen. Han har svårare att sova nu också men han äter iaf lite bättre.

2009-01-30 @ 18:25:47
URL: http://sarasrum.blogg.se/
Postat av: gabby

blä idag mår jag illa och brösten ömmar som fan, känns som jag e i v 9 igen! har dessutom ont i huvudet men har sovit lite.. jag är hungrig men är INTE sugen på ngt :( skitdag, tur att det e fredag iaf :) kram

2009-01-30 @ 18:35:04
Postat av: Hanna

Min Juni är snart 7 månader, jag har knappt hunnit med!



Åh, den där boken vill jag också ha, har hört massa om den. Jag läste jättemycket innan Juni kom, men när hon väl damp ner så har jag inte läst nåt = har ingen pejl alls på faser och saker. Det är ju rätt ofta man undrar va fasen de sysslar med, så den där boken måste jag köpa på stört tror jag! :)

2009-01-31 @ 13:43:55
URL: http://johannasfunderingar.blogspirit.com
Postat av: Emmeli

Mmm, jag tycker min plutt är lite extra känslig nu också. Då är det nog fasen =)

2009-01-31 @ 21:55:32
URL: http://lini07.blogg.se/
Postat av: Patricia

Den boken har vi också..Den är jättebra!

2009-01-31 @ 23:58:50
URL: http://tricias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0