Kattdilemma.

I need your opinions!
Har ju två katter, varav honom inte gör en fluga förnär, hon är världens snällaste katt.Och det är ju hanen med, såklart. Sam kan i princip kasta sig på honom och busa och han är så snäll och gör ingenting tillbaka. MEN hans stora problem är att han kissar inne, mestadels på saker som ligger på golvet, morgontidningen är en favorit att kissa på innan vi hunnit upp på morgonen. Och för någon dag sedan kissade han på mitt nya stoltyg som låg på golvet, som tack och lov gick att rädda. När vi hade kattvakt i somras så vet jag inte om det var för att kattlådan var dåligt skött som han hade både kissat och bajsat i S spjälsäng. För bajsar det gör han iaf i lådan, tacka för det!
Men han har aldrig kissat inne tidigare, och vi gissar såklart att det har med lite avundsjuka gentemot S att göra, och att han av förklarliga själ inte hinner få min 100% uppmärksamhet, den måste ju gå till Sam, såklart. Även om vi är hemma och busar med katterna, och kelar med dem och att S gillar att jaga dem så får han ju ändå sin dos tycker man.De är ju innekatter och har en balkong som de kan gå ut på, men så fort man släpper ut hanen så står han mittemellan och verkar inte kunna bestämma sig, eller snarare så abskyr han stängda dörrar, vilket vi ju måste ha till sovrummet föratt han inte skall riskera att kissa i S säng igen.
Det är verkligen ett jättesvårt dilemma,att han kissar inne håller inte i längden, men det är ju vårt djur,vi vill ju inte behöva ge bort honom såklart. Vi har kollat hos läkare och det är inte uvi, så det måste vara ren protest. Men hur skall man göra för att få bort detta beteende? känner ni igen något sådant och vet vad de gjorde för att lösa det?
Han är ganska så rastlös i själen och har alltid mjauat och pratat mycket, men han är en väldigt snäll katt och har ju inte alltid kissat inne, och vi har haft honom i 4 år.
Tankar och åsikter, vad skulle ni gjort?

Kommentarer
Postat av: FURNISH.etc inredningsblogg

Har en kattunge på ett år som aldrig kissat inne, så jag är nog lyckligt lottad. Så fort vi fick honom visade vi han lådan och han fick lukta på sanden. Efter det har han gått till lådan varje gång. Nu är han utekatt om dagarna så nu gör han det mesta ute. Önskar att jag kunde hjälpa dig med problemet, men har ingen erfarenhet av just detta. Är nog som sagt väldigt lyckligt lottad. Hoppas det löser sig! Kram Emmy

2009-10-05 @ 11:01:11
URL: http://furnish.blogg.se/
Postat av: Linda

är hemskt ledsen men vi hade världens snällaste katthona som började kissa inne vid 4 års ålder. Hon hade ingen uvi heller, vi steriliserade henne, försaökte placera henne hos mina föräldrar i huset för att hon skulle få mer utrymme, kunna gå ut mm men ingenting hjälpte. Och efetr ett år av förstörda möbler och tålamod var vi tvugna att avliva henne. Jag har aldrig haft så ont i mitt hjärta förut men situationen var ohållbar. Vi provade tom djurpsykolog (låter astöntigt) som jag knappt tror på men det fungerade inte heller. Katthemmet vi hade kontakt med sa att vi iaf provat allt.....

Så jag tycker ni ska prova att omplacera honom i första hand. För har de börjat så slutar de tyvärr aldrig....

Kram

2009-10-05 @ 13:20:54
URL: http://familyspace.blogg.se/
Postat av: Jill

Ja, det kommer inte att sluta. Min katt protesterade vilt när jag inte kunde ta henne till min nya lägenhet å hon fick stanna hos mitt ex. Hon kissade överallt så han fick avliva henne för ingen kunde/ville ta hand om henne.. ;( ;(

2009-10-05 @ 18:45:55
URL: http://theodorthebaby.blogg.se/
Postat av: Linda

nä tyvärr inte... hon började ett halvår före jag var gravid.... Veterinären och katthemmet sa att vissa katter kan få en sån knäpp och när de väl kommit in i det kommer de väldigt väldigt sällan ur det. Det enda som kan hjälpa om det inte är uvi eller att de blir könsmogna - är omplacering. Att man byter miljö för att bryta deras beteende. Hjälper inte det så är det tyvärr inte mkt att göra. Vår katthona bodde hos kattpsykologen i 2 v också för hon trodde hon skulle kunna hjälpa oss men icke. Hon kissade även där.

Så jag hade provat att placera om honom och hoppas att det hjälper.

Kram

2009-10-05 @ 19:24:55
URL: http://familyspace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0